مرکز مشاوره بهار
پنجره ای رو به زندگی
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

آشنایی با درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش"ACT"

 

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش یا ACT (که به صورت اکت تلفظ می‌شود) نوعی از تحلیل رفتار بالینی است که در روان‌درمانی به کار می‌رود. این روش یک مداخله روان‌شناختی مبتنی بر شواهد است که راهبردهای پذیرش و توجه آگاهی (Mindfulness) را به شیوه های مختلفی با راهبرد های تعهد و تغییر رفتار در می‌آمیزد. این امر با هدف افزایش انعطاف پذیری روان‌شناختی انجام می‌شود. این رویکرد در آغاز فاصله‌گیری فراگیر نامیده می‌شد و در اواخر دهه 80 میلادی به وسیله استیون سی. هِیز، کلی جی. ویلسون و کرک استروساهل تدوین شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 13 مهر 1392برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

گریه های روزهای اول مدرسه

گریه ی شوق یا بی تابی از ترس

کودکان دنیا را متفاوت از بزرگسالان می بینند. شادی ، غم ، ترس و بیم و امیدشان گاه برای بزرگسالان و حتی پدر یا مادر آنها نا معقول ،عجیب و گاه خنده دار به نظر می رسد . از این جمله می توان به گریه ها و التهاب کودکان در روزهای نخست مهد کودک یا مدرسه اشاره کرد....



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 شهريور 1392برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

آیا او عاشق من است یا یک هوس باز؟

این سوالی است که ذهن بیشتر دختران و پسران و همچنین همسران را به خود مشغول کرده است. در ادامه می خواهیم کمی این مساله را برای شما آسان تر کنیم. البته دقت داشته باشید که ما مبنا را بر ادبیات مطرح شده از طرف مقابلتان گذاشته ایم اما شما می توانید سایر جوانب رفتار و کردار او را با آن چه می گوییم مقایسه کنید



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 شهريور 1392برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

تلویزیون‌ها، خاموش!!

از بین بردن عادت تماشا تلویزیون در کودکان

آیا تلویزیون باعث رشد ذهنی کودکان می شود؟ آیا آنها از اوقات فراغت با تماشای تلویزیون استفاده می کنند؟ یا نه؟ آیا تلویزیون بچه های ما را به یک جا نشینی و چاقی می کشاند؟ آیا به آنها عادت های نا مناسب می آموزد؟ آیا آنها را از با ما بودن جدا می کند و بین ما و آنها فاصله می اندازد؟ آیا تلویزیون باعث نمی شود که آنها بچه های شخصیت های کارتونی می شوند یا بچه های ما؟؟؟ برای رهایی از تاثیر مخرب تلویزیون چند توصیه ساده ما را به کارگیرید.



ادامه مطلب...

 

درمان زود انزالی مردان

انزال زودرس شايع‌ترين مشكل جنسي مردان است كه تاثيرات عميقي برزندگي زناشويي افراد دارد.
اغلب كساني كه دچار اين مشکل هستند به دلايل مختلف اخلاقي و فرهنگي از مراجعه به روانشناس یا مشاور امتناع مي‌كنند.




ادامه مطلب...

مشکلات جنسی زنان و درمان آنها

 

اختلالات جنسی در زنان، یکی از علل مهم نارضایتی جنسی درجامعه ایران و ظاهراً یکی از عوامل موثر در افزایش طلاق است. برای اطلاع بیشتر از این مشکلات به ادامه مطلب مراجعه کنید



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 3 دی 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

8 روش برای جدایی آسان از کودک

 

قبل از ترک کردن کودک در مهد کودک یا همراه پرستار در خانه ،زمان کمی را به بازی کردن و وقت گذراندن با وی اختصاص دهید.

با کمی برنامه ریزی و اطمینان توأم با عشق به افراد مراقب، کودک شما همیشه در جمع دوستان و خانواده لبخند بر لب خواهد داشت. برای این کار، از این راهنمایی ها استفاده کنید:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 1 آذر 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

وسواس

اختلال وسواس فکری عملی اغلب موضوع لطیفه‌ها ، بذله گویی‌ها و شوخی‌ها بوده است. برخلاف الگوهای کلیشه‌ای ، اختلال وسواس فکری عملی واقعی موضوعی خنده‌دار نیست. وسواس یک اختلال اضطرابی دارای پایه زیست شناختی است که اغلب از کودکی شروع می‌شود و ممکن است الگوی خانوادگی داشته باشد. اختلال وسواس فکری علمی با وسواس‌های فکری ، رفتارهای اجباری و یا هر دو آنها مشخص می‌گردد.

وسواس‌های فکری افکار یا تجسم‌های نا خوانده‌ای هستند که به صورت مکرر وارد آگاهی می‌گردند. در حالی که رفتارهای اجباری ، در ظاهر امر رفتارها و عادات مکرر غیر قابل توقف هستند که شخص با هدف کاهش ناراحتی و اضطراب خود آنها را انجام می‌دهد. هم افکار وسواسی و هم رفتارهای اجباری معمولا توسط خود مبتلایان به آنها غیر واقع گرایانه و غیر منطقی ارزیابی می‌شوند، اما مبتلایان ، خود را ناتوان از متوقف کردن آنها می‌دانند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

صداقت در بیان احساسات و سلامت خانواده

صداقت احساسی بدین معناست که احساسات و عواطف حقـیقی خـود را بـیـان کنـیم.
برای این کـه بتـوانـیم از نــظر احسـاسی صـادق بـاشیم، باید در وهله اول از احساسات خـود با خبر باشیم. این آگـاهی از احسـاسـات، بـه مـیـزان هـوش احساسی افـراد بستـگی دارد. هـــوش احساسی اسـت کـه فـرد را قـادر می سـازد تـا بـتـواند بـــه طور دقیق احساساتش را تشخیص دهد



ادامه مطلب...

 آموزش امور جنسی به کودکان و نوجوانان

نویسنده: فاطمه اسلامیه

 

غریزه جنسی یکی از غرایز مهم انسان است و تلاش در جهت ارضای درست و مناسب آن نه تنها مذموم نیست، بلکه بسیار نیکو و پسندیده می باشد. غریزه جنسی که از لحظه تولد در نهاد فرد وجود دارد هیچگاه نباید خاموش شود، بلکه باید از طریق آموزش صحیح تحت کنترل قرار گیرد. کنجکاوی و پرسشهای کودکان در زمینه مسائل جنسی، امری کاملا عادی و طبیعی است. کودکان برای این که زندگی شاد و سالمی داشته باشند باید در زمینه مسائل جنسی اطلاعاتی صحیح و متناسب با سن و درک خود کسب کنند و در این زمینه هیچکس بهتر از والدین نمی تواند اطلاعاتی درست در زمینه فوق را در اختیار کودک و نوجوان قرار دهد.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

چند توصیه برای والدین کودکان بیش فعال

مهشید كاشانی  

 

امروزه بسیاری از مادران و پدران از شیطنت بسیار زیاد كودكانشان شكایت دارند. آنها اظهار می‌دارند كه فرزندشان مرتب در حال حركت و فعالیت است و نوعی حالت بی‌قراری و ناآرامی در او مشاهده می‌كنند. برخی از این والدین از فقدان تمركز حواس و ضعف درسی كودك نیز صحبت می‌كنند. آنها علت این فعالیت‌ بیش از اندازه را نمی‌دانند و مرتب فرزندشان را مورد سرزنش قرار می‌دهند. این كودكان بعضا مورد انتقاد و تنبیه بسیار زیاد قرار می‌گیرند.



ادامه مطلب...

مکیدن شست در کودکان

مکیدن شست در کودک

«مکیدن شست» یا انگشت، یکى از عادات رایج دوران کودکى است. این رفتار براى کودکان خردسال کاملاً طبیعى و عادى است، ولى اگر بعد از 6 سالگى باز هم کودک مبادرت به مکیدن شست کند، نیاز به درمان و رسیدگى دارد، زیرا موجب به هم ریختگى ردیف دندان ها، فک و آرواره مى شود. پژوهش ها نشان مى دهند حدود 75 درصد کودکان خردسال (تا یک سالگى) مُشت یا انگشتان خود را در دهان مى گذارند و مى مکند. انجام این کار براى این گروه سنى از کودکان آرامش بخش، سرگرم کننده و لذت بخش است. به طور معمول، کودکان زمانى مبادرت به مکیدن انگشت خود مى کنند که یا خسته اند، یا ناراحت اند و یا حوصله شان سر رفته است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

 احساسات در کودکان 

 


یک روز بعدازظهر من برای کاری بیرون رفتم و دختر یازده ساله‌ام را در خانه تنها گذاشتم. بیست دقیقه بعد برگشتم و دخترم را روی تخت در حالی که به شدت هق‌هق و گریه می‌کرد دیدم. مهربانانه پرسیدم: «چه اتفاقی افتاده؟ موضوع چیه؟» اما او نمی‌توانست جواب بدهد و فقط هق‌هق می‌کرد. وحشت‌زده شده بودم، پرسیدم: «کسی اذیتت کرده؟» و او دستش را به علامت «نه» تکان داد. «خودت به خودت صدمه‌ای زدی؟» باز هم جواب «نه» بود. «برایانا! چه اتفاقی افتاده؟»



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 7 آبان 1391برچسب:مدرسه هراس از مدرسه اضطراب گریه در مدرسه ترس از مدرسه , توسط مدیر بلاگ |

مدرسه هـــــراسي يا تـــرس از مدرسه

هنوز چند روزي به شروع فصل مدرسه باقي نمانده بود که فريد كوچولو، با مامان تو خيابونها، كوچه و بازارها از اين مغازه به آن مغازه به دنبال خريد لباس فرم مناسبي بودند، كه مدرسه گفته بود. حتماً بايد رنگش سرمه اي با خطهاي سفيد روي آستين باشد! براي خواهر بزرگش هم روپوشي كرم رنگ با مقنعه اي سرمه اي كه مخصوص بچه هاي راهنمايي بود! مجيد برادر بزرگترش هم بايد كله اش را نمره چهار مي زد! دل تو دلش نبود، نمي فهميد اينقدر التهاب مامان و خواهر بزرگش از چيه؟ او دائم تو خانه مي گفت: باز هم شروع شد، بايد و سختگيري هاي مدير و ناظم و اخم و تخم معلم را تحمل كنيم! باز هم تنبيه! باز هم درس! تكليف و جريمه! حيف، چقدر زود گذشت، كاش اصلاً مدرسه نمي رفتيم! طفلك فريد، اينها را كه مي شنيد و صحبت هاي مامان رو كه مي گفت توي مدرسه مواظب باش اين كار را نكني. درس نخواني، خانم معلم كتكت مي زند و شنيده بود، بچه هاي شيطون را مي اندازند تو اتاق هاي تاريك و... بابا مي گفت آخر كه چي ليسانس بگيرند، بيكار و بي عار، ويلون تو خيابونها. فريد كوچولو اينها را مي شنود. پاك ترس ورش مي دارد، يعني مدرسه اينقدر بده! چقدر سختگيرن! چند روز مونده به شروع سال پاشو توي يك كفش مي كنه كه من مدرسه نمي روم، جيغ مي كشيد و گريه مي كرد كه مدرسه را دوست ندارم. دليل اينكه بچه ها از مدرسه رفتن مي ترسند چيست؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

اصول برنامه ریزی برای کنکور

موفقيت در هر فرآيندي، نيازمند هماهنگي تمامي عوامل موثر در آن است. در واقع ما زماني مي‏توانيم به نتيجه‏ي دلخواه خود برسيم که تمامي عوامل موثر در رسيدن به نتيجه را رعايت کنيم. آزمون کنکور- به عنوان بزرگ‏ترين آزمون علمي کشور- که مي‏تواند نقش موثري در جهت‏گيري شغلي داشته باشد، از جمله اهداف و نتايج پراهميت و حساسي است که بايد در صحت و درستي عوامل موثر در آن، با دقت بسياري عمل کرد.

موفقيت در کنکور، متأثر از عوامل متعددي‏است که شايد برخي از آنها، در دسترس و قابل کنترل نباشد اما عوامل در دسترس و قابل کنترلي هم وجود دارد که در صورت رعايت آنها، احتمال موفقيت، چند برابر خواهد شد.در اين مقاله قصد داريم به بررسي اين عوامل قابل دسترسي بپردازيم

:

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

باورهای غلط پیش از ازدواج

در زندگی که ما انسانها میکنیم شاید تصوراتی اشتباه از زندگی مشترک داشته باشیم و یا دلایلی اشتباه برای زندگی مشترک خود بیاوریم. در این جا به بررسی این گونه موارد می پردازیم






ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 2 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

تعارض و بهداشت روان

بهداشت روانی انسان متاثر از عوامل مختلفی است که هر یک به نوبه خود سلامت روان و بهداشت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تعارض یکی از این عوامل مهم است که می‌تواند تاثیرات زیادی بر بهداشت روانی داشته باشد. در حالت تعارض فرد انرژی روانی زیادی را صرف می‌کند تا یکی از حالات و راههای مقابل خود را برگزیند. قرار گرفتن در چنین شرایطی با توجه به استرس‌زا بودن آن قابل توجه است. معمولا انتخاب یکی از حالات موجود موجب برطرف شدن اثرات مخرب تعارض می‌گردد. اما ماندن در چنین شرایطی به صورت طولانی مدت می‌توانند اثرات فزاینده مخربی داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

 

زندگی پس از طلاق

 

طلاق یک تغییر اساسی در زندگی است که شخص را دچار سردرگمی میکند . ناگهان خودتان به تنهایی میبایست از پس مواردی مانند پول بچه ها شغل تغییرات و موقعیت هایي که اعضای خانواده را تحت فشار قرار می دهد بر بیایید . در این جا توصیه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا  زندگی جدید را پس از جدایی را مجددا شروع کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 4 مهر 1391برچسب:خانواده خانواده درماني روانشناسي خانواده مشاوره خانواده , توسط مدیر بلاگ |

روانشناسی خانواده و خانواده درمانی

خانواده  نخستین نهاد اجتماعی است. اکثر افراد در خانواده بدنیا می‌آیند و در خانواده نیز می‌میرند. خانواده شالوده حیات اجتماعی محسوب گردیده و گذشته از وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری برای بقای نوع بشر وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی ، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطه‌ای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها ، سازمان‌ها و جامعه نقش مهمی ‌در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا می‌نماید. از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانواده‌اش خواهد بود



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

10توصيه معروفترين مشاوران دنيا براى ارتباط با خانواده همسر

نزدیكی و ارتباط با خانواده همسر در نگاه اول و در بدو ازدواج شاید به نظر ترسناك و مشكل بیاید.در اینجا بعضی از نكات اصلی را از زبان باب و شری استراتف روانشناسان معروف برای اینكه سرلوحه خود در ارتباط با آنها قرار دهيد بيان می كنيم:



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 شهريور 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

وقتی به همسرت خيانت می کنی

چه احساسي داري؟

نويسنده: جنيس آبراهامز اسپرينگ


مترجم: مرجان فرجي

روان‌شناسی تنبل ها!

 

 از نظر روان‌شناسی، اهمال‌كاری یا تنبلی یعنی به آینده محول كردن كاری كه تصمیم به اجرای آن گرفته‌ایم. به طور كلی، به تعویق انداختن كار، رفتاری ناپسند و ناراحت‌كننده است كه پیامدهای ناخوشایندی در بر دارد و هرگز نمی‌توان از تاخیر در انجام كارها، به تصور و گمان بهتر ارائه كردن آنها دفاع كرد. اهمال‌كاری به هر شكلی كه باشد ، رفتاری نامطلوب و نكوهیده است كه بتدریج در وجود انسان به صورت عادت درمی‌آید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

روش مناسب تحریک جنسی همسر

دکتر محمد والی پور: روانپزشک


چگونه میتوان کانون سرد خانواده را که به علت مشکلات جنسی بوجود آمده، مجدداً گرم کنید؟
چگونه میتوان آقایان را به اوج لذت جنسي رساند؟
نقاط تحریک پذیر آقایان کجاست؟
چگونه باید با شوهر تان برخورد رفتاری موثر جنسی داشته باشید؟
هدف از ثبت و درج اين مطلب ايجاد روابط صميمانه با زوج و استحکام روابط زن و شوهر و کانون خانواده است. رابطه جنسی نقش بسیار مهمي در ازدواج دارد، ولي با اين حال زوج هاي زيادي بدون توجه عميق به آن زندگي مي كنند. در اين بحث از ديدگاه مرد و زن نحوه صحيح رابطه جنسي را بررسي مي کنيم .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 9 شهريور 1386برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

ارائه دهنده خدمات مشاوره و روانشناختی

مجری کارگاه های آموزشی

خوزستان شوش- بلوار مدرس غربی      تلفن: 5222600- 0642 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

تمرین تقویت تمرکز

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

رهایی از خشم

مقدمه

       براساس تعریف دکتر چارلز اسپیلبرگر روانشناسی که متخصص مطالعه خشم است: «خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییر می کند.» مانند سایر عواطف همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و زیست شناختی است. وقتی عصبانی می شوید ضربان قلب و فشار خون شما بالا می رود و نیز سطوح هورمون های مربوط به انرژی مانند آدرنالین و نورآدرنالین افزایش می یابد. علت خشم می تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد؛ شما می توانید از دست شخص بخصوصی عصبانی باشید ريا(یک همکار یا رئیس) یا یک رویداد (یک گره ترافیکی، یک پرواز لغو شده) یا خشم شما می تواند به دلیل نگرانی و تشویش در باره مسایل شخصی تان باشد. خاطره رخدادهای دردناک و خشم آور نیز می تواند احساس های عصبانیت را برانگیزد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

 

رشد کودک

در این قسمت دوستان گرامی را به مطالعه این مطلب که شامل مروری کوتاه بر رشد کودک از جنبه های عاطفی شناختی، است، دعوت مینماییم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

اوتیسم

مقدمه :
اوتيسم يك ناتواني رشدي است كه از طريق ويژگي‌هاي رفتاري مشخص مي‌گردد. در اكثر اوقات تشخيص بر اساس معيارهاي رفتاري است كه در DSM-IV آورده شده است. اين معيار شامل آسيب كيفي در تعاملات اجتماعي متقابل، آسيب كيفي در ارتباطات كلامي و غيركلامي و فعاليت‌هاي ابتكاري و علايق محدود مي‌باشد. ( درويش قديمي 1383 ).


افراد مبتلا به اختلال اوتيستيك، معمولاً در نوباوگي، قبل از سه سالگي، درچند زمينه كه ديگران مي‌توانند به آن‌ها پي‌ببرند، خصوصيات عجيب و غريبي نشان مي‌دهند. گر چه اختلال اويستيك درتقريباً %20 از موارد، درسال اوّل يا حتّي سال دوّم زندگي مشهود نيست، امّا وضعيّت شايع‌تر، نابه‌هنجاري محسوس از ماه‌هاي اوّل نوباوگي را شامل مي‌شود، به طوري كه والدين اين نوباوگان متوجّه مي‌شوند كه فرزندشان به گونه‌اي متفاوت به نظر مي‌رسد. ( هالجين 2003 )

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

اضطراب جدایی

(نشانه ها، سبب شناسی و درمان)

مقدمه
اضطراب جدایی شایع‌ترین اختلال اضطرابی در کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال می‌باشد. هسته اصلی و زمینه‌ای این اختلال، اضطراب و نگرانی شدیدی است که کودک هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگی خود، افرادی که کودک شدیدا به آنها دلبستگی دارد که به‌طور عمده شامل مادر و پدر می‌گردد تجربه می‌کند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

جعبه یادگیری لایتنر

یکی از روش های مؤثر یادگیری مطالب ،به ویژه مطالب فرار و واژگان دروس مختلف استفاده از جعبه لایتنر است. که در ایران با نام های مختلف (بهیاد، جی 5، اسکینری و ...) معروف است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

روش یادگیری یک بار برای همیشه

  این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

بهزیستی روانی

چیستی و تاریخچه شکل گیری

چرا بهزيستی روانی متولد شد ؟

از زمانهای بسيار دور، هميشه اين سئوال مطرح بوده که چه چيزی باعث خوشبختی و بهزيستی می شود! هر يک از پژوهشگرانی که در اين حيطه    به  کار پرداخته اند، عوامل و ابعاد خاصی، معرفی کرده اند که هر فردی که واجد اين خصوصيات و ابعاد باشد، دارای نسبتی از بهزيستی روانی است. در اين بخش سعی می گردد تبيينهای نظری گوناگون در اين خصوص و نيز پژوهشهای صورت گرفته، بررسی شود.

ادامه مطلب...

وقتی که چشم و دستش به کار نمی آید!

(به کارگیری آزمون فراستیگ برای تشخیص مشکلات ادراک دیداری کودکان)

مقدمه

يادگيري به طور ناگهاني و زماني كه كودك در سن 5يا6سالگي به مدرسه مي رود آغاز نمي شود بلكه كودك طي سال هاي رشد به طور جدي و فعالانه به يادگيري مي پردازد. ادراك فرايند بازشناسي و تفسير اطلاعات حسي است. به عبارت ديگر ادراك توانايي هوش براي معنا بخشيدن به تحريك حسي است. به طور مثال: مربع بايد به صورت شكلي كلي درك شود نه به صورت چهار خط مجزا و از آن جا كه ادراك مهارتي آموختني است فرايند آموزش مي تواند تاثير مستقيمي بر امكانات آموزش بگذارد. ادراك ديداري نقش عمده اي در يادگيري تحصيلي، به وي‍‍ﮋه در خواندن دارد. دانش آموزان در انجام دادن تكاليفي كه مستلزم تمايز ديداري حروف و واﮋه هاست دچار مشكل مي شوند. همان طور كه در انجام دادن تكاليفي كه شامل اعداد، طرح هاي هندسي و تصاوير است هم دچار مشكل مي شوند.

 

 



ادامه مطلب...

ساختار حرفه ای مشاوره با کودکان

(بخش دوم)

 

در بخش اول این نوشتار با بیان مقدمه ای به معرفی مراحل شش گانه درمان مشکلات روانی کودک پرداختیم و اولین مرحله را به اختصار توضیح دادیم در این بخش به تشریح دو مرحله بعدی این ساختار می پردازیم



ادامه مطلب...

ساختار حرفه ای مشاوره با کودکان

(بخش اول)

مقدمه

مشاوران، روانشناسان و روان درمان گران حرفه ای و با تجربه تفاوت های اساسی بین مشاوره با یک بزرگ سال و یک کودک را به خوبی درک می کنند. آنها می دانند که یک کودک در رشد شناختی و تفکر و همچنین آمادگی های جسمی (رسش) تفاوت های عمده ای با یک بزرگسال دارد. از این رو روش و شیوه ی مصاحبه، مشاوره و درمان مشکلات رفتاری و روانی کودک را به شکلی متناسب با وضعیت وی طراحی و به اجرا می گذارند.

علاوه بر این ممکن است یک مشاور یا روانشناس تازه کار با مطالعه متون و کتاب های مختلف در این خصوص به تکنیک ها و فنونی دست یافته باشد که در ظاهر احساس توانایی در مقابله با مشکلات کودک را به او القا می کند. اما باید دانست که در عمل استفاده از فنون پراکنده و بدون هدف نه تنها کمکی به مراجع و مشاور نمی کند بلکه ممکن است علاوه بر هدر دادن وقت و حوصله مراجع و والدین او، امید به رسیدن به یک راه حل را نیز از او بگیرد و این دومی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مشاور و روانشناس باید در همه زمینه های کاری خود با مراجعان از یک "الگو" یا "طرح درمانی" مشخص استفاده نماید و در کار مشاوره با کودک داشتن این طرح درمانی از اهمیتی صد چندان برخوردار است. متاسفانه متون و کتابهای موجود در کشورمان یا از آموزش این مساله غفلت دارد یا به صورتی جسته و گریخته به آن پرداخته اند لذا در این نوشتار کوتاه سعی بر این داریم تا یک ساختار ویژه برای تدوین طرح درمانی و مشاوره با کودک را معرفی نماییم. این ساختار نتیجه مطالعات و تجارب ما طی سال ها فعالیت مشاوره ای در حوزه کودک و نوجوان می باشد.  

 



ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی بهار مي باشد.