مرکز مشاوره بهار
پنجره ای رو به زندگی
نوشته شده در تاريخ جمعه 26 خرداد 1391برچسب:, توسط |

 

علایم فیزیکی افسردگی

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:, توسط |

 

ADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 10-8 درصد کودکان را مبتلا می‌کند. کودکان بیش فعال ...
 
 
 
ADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 10-8 درصد کودکان را مبتلا می کند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند.
 
غالباً متوجه‌اند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برای برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی‌توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزئیات توجه کنند. البته بیشتر بچه ها در سنین خردسالی خصوصاً اگر مضطرب یا هیجان زده باشند چنین رفتارهایی می کنند. اما‌درکودکان بیش فعال این علائم مدت زمان طولانی وجود دارند و در شرایط و محیطهای مختلف روی می دهند.
 
این اختلال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب می‌رساند. با درمان مناسب کودکان می‌توانند بیاموزند که چگونه با این مشکل کنار بیایند و علائم خود را کنترل کنند.
 
 
 
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:, توسط |

آنچه کودک برای سلامت روان به آن نیاز دارد.

 

 
 
 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

تمرین تقویت تمرکز

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

رهایی از خشم

مقدمه

       براساس تعریف دکتر چارلز اسپیلبرگر روانشناسی که متخصص مطالعه خشم است: «خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییر می کند.» مانند سایر عواطف همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و زیست شناختی است. وقتی عصبانی می شوید ضربان قلب و فشار خون شما بالا می رود و نیز سطوح هورمون های مربوط به انرژی مانند آدرنالین و نورآدرنالین افزایش می یابد. علت خشم می تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد؛ شما می توانید از دست شخص بخصوصی عصبانی باشید ريا(یک همکار یا رئیس) یا یک رویداد (یک گره ترافیکی، یک پرواز لغو شده) یا خشم شما می تواند به دلیل نگرانی و تشویش در باره مسایل شخصی تان باشد. خاطره رخدادهای دردناک و خشم آور نیز می تواند احساس های عصبانیت را برانگیزد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:اضطراب , استرس , کنترل اضطراب , مهار استرس, توسط |

کنترل اضطراب را به دست بگیرید!

! در این نوشتار 10 روش مفید برای مهار اضطراب و فشار روانی را برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

 

رشد کودک

در این قسمت دوستان گرامی را به مطالعه این مطلب که شامل مروری کوتاه بر رشد کودک از جنبه های عاطفی شناختی، است، دعوت مینماییم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

اوتیسم

مقدمه :
اوتيسم يك ناتواني رشدي است كه از طريق ويژگي‌هاي رفتاري مشخص مي‌گردد. در اكثر اوقات تشخيص بر اساس معيارهاي رفتاري است كه در DSM-IV آورده شده است. اين معيار شامل آسيب كيفي در تعاملات اجتماعي متقابل، آسيب كيفي در ارتباطات كلامي و غيركلامي و فعاليت‌هاي ابتكاري و علايق محدود مي‌باشد. ( درويش قديمي 1383 ).


افراد مبتلا به اختلال اوتيستيك، معمولاً در نوباوگي، قبل از سه سالگي، درچند زمينه كه ديگران مي‌توانند به آن‌ها پي‌ببرند، خصوصيات عجيب و غريبي نشان مي‌دهند. گر چه اختلال اويستيك درتقريباً %20 از موارد، درسال اوّل يا حتّي سال دوّم زندگي مشهود نيست، امّا وضعيّت شايع‌تر، نابه‌هنجاري محسوس از ماه‌هاي اوّل نوباوگي را شامل مي‌شود، به طوري كه والدين اين نوباوگان متوجّه مي‌شوند كه فرزندشان به گونه‌اي متفاوت به نظر مي‌رسد. ( هالجين 2003 )

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

اضطراب جدایی

(نشانه ها، سبب شناسی و درمان)

مقدمه
اضطراب جدایی شایع‌ترین اختلال اضطرابی در کودکان و نوجوانان زیر ١٨ سال می‌باشد. هسته اصلی و زمینه‌ای این اختلال، اضطراب و نگرانی شدیدی است که کودک هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگی خود، افرادی که کودک شدیدا به آنها دلبستگی دارد که به‌طور عمده شامل مادر و پدر می‌گردد تجربه می‌کند



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, توسط |

 

خلاقیت در کودکان
مقدمه
با توجه به نیازهای جامعه امروز و پیچید گیهای آن نیاز است کودکانی مجهز به تفکر خلاق تربیت کنیم تا بتوانند با موقعیت های غیر منتظره راحت تر سازگار و با تلفیق اطلاعات قبلی خود و ارزیابی آنان جهان پیرامون خود را اصلاح و هدایت کنند و با چالش ها با تخیلی قوی واکنش مناسبی نشان دهند .
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, توسط |

راهکارهایی برای افزایش مهارت های اجتماعی کودکان

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، یکی از مسائلی که در مقطع ابتدایی و دیگر مقاطع از اهمیت زیادی بر خوردار است، داشتن مهارت اجتماعی دانش آموزان است.
مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می شود که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موثر داشته و از عکس العمل های نا معقول اجتماعی خودداری کند. ( گرشام و الیوت 1984
مهارت های اجتماعی، روشی برای بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان است. آموزش مهارت اجتماعی بر پایه این اصل قرار دارد که مشکلات کودکان در مهارت های اجتماعی  غالبا به این دلیل است که کودکان نمی دانند در موقعیت های اجتماعی چه کار کنند و می توان کودکان را برای غلبه برای این مشکلات آموزش داد. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, توسط |

 انواع خانواده ها از نظر تربیت کودک

به طور خلاصه از نظر نحوه تربيت كود ك و بطور كلي نحوه اداره سيستم خانواده مي توان 4 نوع خانواده را مشخص كنيم كه عبارتند از :
الف - خانواده خشك و سخت گير ( والدين سخت گير و مستبد )
ب -   خانواده سهل گير و آسان گير 
ج -   خانواده گسسته (‌ خانواده پريشان ) 
د  -   خانواده دمكرات (‌ خانواده سالم ) 
به علت مهم و مبسوط بودن اين مبحث ،  هر يك از اين  4 دسته خانواده را در يادداشتي جداگانه شرح خواهيم داد

 

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

جعبه یادگیری لایتنر

یکی از روش های مؤثر یادگیری مطالب ،به ویژه مطالب فرار و واژگان دروس مختلف استفاده از جعبه لایتنر است. که در ایران با نام های مختلف (بهیاد، جی 5، اسکینری و ...) معروف است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

روش یادگیری یک بار برای همیشه

  این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

بهزیستی روانی

چیستی و تاریخچه شکل گیری

چرا بهزيستی روانی متولد شد ؟

از زمانهای بسيار دور، هميشه اين سئوال مطرح بوده که چه چيزی باعث خوشبختی و بهزيستی می شود! هر يک از پژوهشگرانی که در اين حيطه    به  کار پرداخته اند، عوامل و ابعاد خاصی، معرفی کرده اند که هر فردی که واجد اين خصوصيات و ابعاد باشد، دارای نسبتی از بهزيستی روانی است. در اين بخش سعی می گردد تبيينهای نظری گوناگون در اين خصوص و نيز پژوهشهای صورت گرفته، بررسی شود.

ادامه مطلب...

وقتی که چشم و دستش به کار نمی آید!

(به کارگیری آزمون فراستیگ برای تشخیص مشکلات ادراک دیداری کودکان)

مقدمه

يادگيري به طور ناگهاني و زماني كه كودك در سن 5يا6سالگي به مدرسه مي رود آغاز نمي شود بلكه كودك طي سال هاي رشد به طور جدي و فعالانه به يادگيري مي پردازد. ادراك فرايند بازشناسي و تفسير اطلاعات حسي است. به عبارت ديگر ادراك توانايي هوش براي معنا بخشيدن به تحريك حسي است. به طور مثال: مربع بايد به صورت شكلي كلي درك شود نه به صورت چهار خط مجزا و از آن جا كه ادراك مهارتي آموختني است فرايند آموزش مي تواند تاثير مستقيمي بر امكانات آموزش بگذارد. ادراك ديداري نقش عمده اي در يادگيري تحصيلي، به وي‍‍ﮋه در خواندن دارد. دانش آموزان در انجام دادن تكاليفي كه مستلزم تمايز ديداري حروف و واﮋه هاست دچار مشكل مي شوند. همان طور كه در انجام دادن تكاليفي كه شامل اعداد، طرح هاي هندسي و تصاوير است هم دچار مشكل مي شوند.

 

 



ادامه مطلب...

ساختار حرفه ای مشاوره با کودکان

(بخش دوم)

 

در بخش اول این نوشتار با بیان مقدمه ای به معرفی مراحل شش گانه درمان مشکلات روانی کودک پرداختیم و اولین مرحله را به اختصار توضیح دادیم در این بخش به تشریح دو مرحله بعدی این ساختار می پردازیم



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, توسط |

بهشت خانواده

 


تحت عنوان بهشت خانواده درس هایی از سید جواد مصطفوی مولف کتاب " بهشت خانواده" ارائه می شود در این نوشتار زوج های جوان را به مطالعه درس اول در "ادامه مطلب"  دعوت می کنیم.



ادامه مطلب...

ساختار حرفه ای مشاوره با کودکان

(بخش اول)

مقدمه

مشاوران، روانشناسان و روان درمان گران حرفه ای و با تجربه تفاوت های اساسی بین مشاوره با یک بزرگ سال و یک کودک را به خوبی درک می کنند. آنها می دانند که یک کودک در رشد شناختی و تفکر و همچنین آمادگی های جسمی (رسش) تفاوت های عمده ای با یک بزرگسال دارد. از این رو روش و شیوه ی مصاحبه، مشاوره و درمان مشکلات رفتاری و روانی کودک را به شکلی متناسب با وضعیت وی طراحی و به اجرا می گذارند.

علاوه بر این ممکن است یک مشاور یا روانشناس تازه کار با مطالعه متون و کتاب های مختلف در این خصوص به تکنیک ها و فنونی دست یافته باشد که در ظاهر احساس توانایی در مقابله با مشکلات کودک را به او القا می کند. اما باید دانست که در عمل استفاده از فنون پراکنده و بدون هدف نه تنها کمکی به مراجع و مشاور نمی کند بلکه ممکن است علاوه بر هدر دادن وقت و حوصله مراجع و والدین او، امید به رسیدن به یک راه حل را نیز از او بگیرد و این دومی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مشاور و روانشناس باید در همه زمینه های کاری خود با مراجعان از یک "الگو" یا "طرح درمانی" مشخص استفاده نماید و در کار مشاوره با کودک داشتن این طرح درمانی از اهمیتی صد چندان برخوردار است. متاسفانه متون و کتابهای موجود در کشورمان یا از آموزش این مساله غفلت دارد یا به صورتی جسته و گریخته به آن پرداخته اند لذا در این نوشتار کوتاه سعی بر این داریم تا یک ساختار ویژه برای تدوین طرح درمانی و مشاوره با کودک را معرفی نماییم. این ساختار نتیجه مطالعات و تجارب ما طی سال ها فعالیت مشاوره ای در حوزه کودک و نوجوان می باشد.  

 



ادامه مطلب...

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی بهار مي باشد.