مرکز مشاوره بهار
پنجره ای رو به زندگی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

روش یادگیری یک بار برای همیشه

  این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, توسط مدیر بلاگ |

بهزیستی روانی

چیستی و تاریخچه شکل گیری

چرا بهزيستی روانی متولد شد ؟

از زمانهای بسيار دور، هميشه اين سئوال مطرح بوده که چه چيزی باعث خوشبختی و بهزيستی می شود! هر يک از پژوهشگرانی که در اين حيطه    به  کار پرداخته اند، عوامل و ابعاد خاصی، معرفی کرده اند که هر فردی که واجد اين خصوصيات و ابعاد باشد، دارای نسبتی از بهزيستی روانی است. در اين بخش سعی می گردد تبيينهای نظری گوناگون در اين خصوص و نيز پژوهشهای صورت گرفته، بررسی شود.

ادامه مطلب...

وقتی که چشم و دستش به کار نمی آید!

(به کارگیری آزمون فراستیگ برای تشخیص مشکلات ادراک دیداری کودکان)

مقدمه

يادگيري به طور ناگهاني و زماني كه كودك در سن 5يا6سالگي به مدرسه مي رود آغاز نمي شود بلكه كودك طي سال هاي رشد به طور جدي و فعالانه به يادگيري مي پردازد. ادراك فرايند بازشناسي و تفسير اطلاعات حسي است. به عبارت ديگر ادراك توانايي هوش براي معنا بخشيدن به تحريك حسي است. به طور مثال: مربع بايد به صورت شكلي كلي درك شود نه به صورت چهار خط مجزا و از آن جا كه ادراك مهارتي آموختني است فرايند آموزش مي تواند تاثير مستقيمي بر امكانات آموزش بگذارد. ادراك ديداري نقش عمده اي در يادگيري تحصيلي، به وي‍‍ﮋه در خواندن دارد. دانش آموزان در انجام دادن تكاليفي كه مستلزم تمايز ديداري حروف و واﮋه هاست دچار مشكل مي شوند. همان طور كه در انجام دادن تكاليفي كه شامل اعداد، طرح هاي هندسي و تصاوير است هم دچار مشكل مي شوند.

 

 



ادامه مطلب...

ساختار حرفه ای مشاوره با کودکان

(بخش دوم)

 

در بخش اول این نوشتار با بیان مقدمه ای به معرفی مراحل شش گانه درمان مشکلات روانی کودک پرداختیم و اولین مرحله را به اختصار توضیح دادیم در این بخش به تشریح دو مرحله بعدی این ساختار می پردازیم



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, توسط |

بهشت خانواده

 


تحت عنوان بهشت خانواده درس هایی از سید جواد مصطفوی مولف کتاب " بهشت خانواده" ارائه می شود در این نوشتار زوج های جوان را به مطالعه درس اول در "ادامه مطلب"  دعوت می کنیم.



ادامه مطلب...

ساختار حرفه ای مشاوره با کودکان

(بخش اول)

مقدمه

مشاوران، روانشناسان و روان درمان گران حرفه ای و با تجربه تفاوت های اساسی بین مشاوره با یک بزرگ سال و یک کودک را به خوبی درک می کنند. آنها می دانند که یک کودک در رشد شناختی و تفکر و همچنین آمادگی های جسمی (رسش) تفاوت های عمده ای با یک بزرگسال دارد. از این رو روش و شیوه ی مصاحبه، مشاوره و درمان مشکلات رفتاری و روانی کودک را به شکلی متناسب با وضعیت وی طراحی و به اجرا می گذارند.

علاوه بر این ممکن است یک مشاور یا روانشناس تازه کار با مطالعه متون و کتاب های مختلف در این خصوص به تکنیک ها و فنونی دست یافته باشد که در ظاهر احساس توانایی در مقابله با مشکلات کودک را به او القا می کند. اما باید دانست که در عمل استفاده از فنون پراکنده و بدون هدف نه تنها کمکی به مراجع و مشاور نمی کند بلکه ممکن است علاوه بر هدر دادن وقت و حوصله مراجع و والدین او، امید به رسیدن به یک راه حل را نیز از او بگیرد و این دومی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مشاور و روانشناس باید در همه زمینه های کاری خود با مراجعان از یک "الگو" یا "طرح درمانی" مشخص استفاده نماید و در کار مشاوره با کودک داشتن این طرح درمانی از اهمیتی صد چندان برخوردار است. متاسفانه متون و کتابهای موجود در کشورمان یا از آموزش این مساله غفلت دارد یا به صورتی جسته و گریخته به آن پرداخته اند لذا در این نوشتار کوتاه سعی بر این داریم تا یک ساختار ویژه برای تدوین طرح درمانی و مشاوره با کودک را معرفی نماییم. این ساختار نتیجه مطالعات و تجارب ما طی سال ها فعالیت مشاوره ای در حوزه کودک و نوجوان می باشد.  

 



ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی بهار مي باشد.